Kärnfull problematisering av genuspedagogiken

(Det kulturradikala drömsamhället skapas genom att skuldbelägga de barn som känner sig hemma i en traditionell könsidentitet)

Adjunkten Mats Olsson formulerar problemet med genuspedagogik på ett kärnfullt sätt i Lärarnas nyheter:

”…genuspedagogiken genom sin iver att vara normbrytande skapar en ny form av normativitet: Den mjuke pojken och den tuffa flickan.

— Det blir tydligt när mina studenter triumfatoriskt kommer tillbaka från praktiken med exempel på en flicka som leker med bilar. Hon ses som en trofé. Och flickan i den rosa klänningen blir en drake som studenten i sin hjälteroll, med läroplanen i ryggen, ska besegra. Jag blir mycket illa berörd av det.”

Även Mats Olssons debattartikel  Pojkarna på förskolan försöker fly pedagogerna är mycket läsvärd:

”Eftersom barnens (i första hand pojkarnas) beteenden definieras som problematiska gäller det att träna bort dem utan att de förtryckande metoderna blir alltför uppenbara. I klassisk behavioristisk anda belönar och bestraffar pedagogerna önskvärda mönster. Så skapas ”den nya människan” med urgamla metoder.”

Annonser
Det här inlägget postades i Dagspolitiska kommentarer. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kärnfull problematisering av genuspedagogiken

  1. Carl skriver:

    Det är mycket bra att sd belyser dessa frågor. Vet inte om ni har gjort det men tycker att ni i riksdagen borde ta upp förskoleplanen där det står att traditionella könsroller ska motarbetas. Det är knappast någon frihet i det.

    Ha de bra!

  2. sdkarlsson skriver:

    Hej Carl,

    Tack för din kommentar. Kan glädja dig med att jag, Richard Jomshof och Margareta Sandstedt i höstas lämnade in en motion i riksdagen som bland annat handlade om att förändra just den skrivning som du nämner.

    Såhär skrev vi i det aktuella avsnittet:

    ”3 . På sidan fem i kapitlet ”Förskolans värdegrund och uppdrag” med underrubriken ”Saklighet och allsidighet”, andra stycket, står följande att läsa:

    ”Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”.

    Vi föreslår att stycket ovan byts ut mot följande stycke:

    ”Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma rättigheter och möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan otillbörlig påverkan från vuxenvärlden.”

    Att medvetet motverka så kallade ”traditionella könsmönster och könsroller” är myntets andra sida mot att uppmuntra dessa. Idealet måste vara att barnen ges möjlighet att utvecklas fritt till egna självständiga individer, utan påverkan åt varken traditionella eller otraditionella könsmönster. ”

    Motionen i sin helhet kan läsas här:
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Forandringar-i-Lpfo-98_GZ02Ub489/?text=true

  3. Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar!!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s