Visst agerade polisen med kraft och auktoritet. Mot rullstolsbundna sverigedemokrater… (2008-10-06)

På flera sverigedemokratiska bloggar har det de senaste dagarna framförts kritik mot att polisen inte agerade med kraft och auktoritet mot de vänsterextremister som saboterade SDU:s torgmöte i centrala Malmö under lördagen. Jag var själv på plats och kan därför meddela att påståendena om att polisen inte agerade med kraft och auktoritet, åtminstonde delvis, är en myt.

Att polisen inte gjorde några allvarliga ansträngningar för att avhysa de vänsterextremister som störde, hotade, spottade och kastade föremål på deltagarna i det tillståndsgivna mötet, är förvisso sant, men vid åtminstone ett tillfälle tog man iallafall i med hårdhandskarna.

Bland Sd malmös medlemmar finns en svårt funktionhindrad och rullstolsburen man. Vi kan kalla honom för Peter. Peter hade ursprungligen bara tänkt bevista mötet som en i publiken. När oroligheterna började ville Peter dock visa sin solidaritet med sina omringade partikamrater och körde därför fram för att ansluta sig till dem.

När Peter anslutit sig till oss och tyst och stilla satt och betraktade de skrikande och hoppande motdemonstranterna, blev han konfronterad av ett av polisbefälen och följande konversation utspelade sig:

Polisbefälet: – Avlägsna dig omedelbart från platsen!

Peter: – Men jag är medlem i Sd och vill delta i manifestationen.

Polisbefälet: Spelar ingen roll. Avlägsna dig!

Peter: Men varför?

Polisbefälet: – Därför att jag säger det.

Peter: – Jag förstår inte.

Polisbefälet: – Du utgör ett hot mot den allmänna ordningen. Om du inte avlägsnar dig omedelbart, så kommer jag att omhänderta dig.

Vid det här laget lade jag mig i diskussionen och påtalade i en tämligen upprörd ton för polisbefälet att han kanske borde koncentrera sig på att flytta på vänsterextremisterna istället för på Peter. Mitt ingripande ledde till att Peter på nåder fick vara kvar, efter att polisbefälet försökt ursäkta sig med att han bara haft Peters egen säkerhet i åtanke. Detta var dock inget han hade nämnt för Peter själv.

Så visst agerade polisen stundtals med viss kraft och auktoritet i lördags. Åtminstone mot rullstolsburna sverigedemokrater…

P.S Vill klargöra att jag är mycket tacksam mot de vanliga polismän- och kvinnor som stod mellan oss och vänsterpöbeln i lördags. Bortsett från den ovan beskrivne polismannen, riktar sig min kritik uteslutande mot polisledningens bristande planering och initiativförmåga samt mot de styrande partierna som i åratal finansierat och samarbetat med vänsterextremisterna och som inte lagt två fingrar i kors för att hejda dessa gruppers tillväxt och våldsanvändning.

Det här inlägget postades i Äldre bloggposter från SD-Kuriren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

