Vad krävs för att etablissemanget skall erkänna den nya våldtäktsvågens etniska dimension? (2009-04-17)

Sedan åtminstone början på 1990-talet har det funnits officiell statistik från källor med oanstastlig kredibilitet, som bortom allt rimligt tvivel slagit fast att det finns ett mycket starkt samband mellan våldtäkter och etnicitet. Svenska kvinnor är kraftigt överrepresenterade som offer och utländska män, företrädelsvis från Afrika och arabvärlden är kraftigt överrepresenterade som förövare. Bilden bekräftades senast av Brottsförebyggande rådets studie ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet 2005:17” som visade att invandrare har en överrepresentation på 5 gånger när det gäller brottskategorierna våldtäkt och våldtäktsförsök.

Trots detta har inga etablerade partier tagit upp frågan, inga etablerade medier har granskat fenomenet, inga feministiska organisationer har höjt sina röster och inga forskare har försökt fördjupa sig i vilka föreställningar, värderingar och drivkrafter det är som får män från vissa kulturer att i högre utsträckning än andra vilja våldföra sig på – och förnedra kvinnor från majoritetsbefolkningen.

För en dryg vecka läste jag om den irakiska gruppvåldtäktsligan, i Södertälje, som står åtalade för  att ha våldfört sig på flickor så unga som 12 år. Idag läser jag i den norska tidningen Dagbladet om att samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo de senaste tre åren har begåtts av utomeuropeiska invandrare.

Och jag frågar mig vad som egentligen krävs för att etablissemanget skall erkänna den nya våldtäktsvågens etniska dimension? Hur många fler 12-åriga flickor skall få sina liv förstörda innan det blir tillåtet att diskutera problemet och hur skall vi någonsin kunna lösa problemet om vi inte kan tala om och erkänna dess orsaker?

Kommentar:

Kommentatorn ”Victor” ställde en relevant fråga, men eftersom jag av någon anledning inte kan skriva i kommentarsfältet på min egen blogg, så får jag svara här.

– Nej, Victor, självklart har inte våldtäktsmannens genetiska ursprung, hudfärg och utseende någonting att göra med det faktum att han väljer att våldta. Det är kulturellt och socialt betingat. Däremot är jag övertygad om att offrets hudfärg och utseende har en avgörande betydelse för att gärningsmannens väljer just henne. Detta var anledningen till att jag valde att använda begreppet etnicitet, som ju täcker in både ursprung och kultur.

Det här inlägget postades i Äldre bloggposter från SD-Kuriren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

