Skäggiga damen på besök (2006-11-02)

I måndags kväll var jag inbjuden att delta i en debatt som anordnades i samband med ett möte för den sydsvenska pressklubben. Med motiveringen att jag knappast kan tacka nej när en sverigedemokrat för första gången får någonting gratis av pressen, så valde jag även att delta på den inledande middagen. Särskilt mycket mat hann jag dock inte få i mig eftersom jag från första stund blev överöst med kritiska frågor och fördomsfulla påståenden som krävde svar.

Jag måste erkänna att jag inledningsvis kände mig som ett rådjur som förirrat mig ut på E4:an när jag blickade ut över den med journalister fullsatta lokalen eller kanske snarare som en bissarr kuriositet i stil med den skäggiga damen på en kringresande varité som stadens borgerskap kommit för att förundras och förfasa sig över.

Själva debatten och de åsikter som framfördes där var en tämligen deprimerande tillställning. En rad verklighetsfrånvända teorier presenterades för att förklara Sverigedemokraternas framgångar. En av de mest populära tycktes vara att Landskronaposten, vars chefredaktör fick en hel del ovett under debatten, publicerat en artikelserie där man offentliggjorde att det framförallt är ungdomar med invandrarbakgrund som ligger bakom våldsbrottligheten i staden. Precis som om landskronaborna inte redan visste det, precis som att alla skåningar läser Landskronaposten och precis som att problemet är att någon skriver om vilka som begår brotten snarare än brotten i sig.

Själv förde jag fram den våghalsiga teorin att folk har röstat på oss för att de faktiskt sympatiserar med våra åsikter och instämmer i vår verklighetsbeskrivning, men den idén var det inte särskilt många som köpte. Det var till och med svårt att få övriga debattörer att erkänna rena fakta som att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller att vi blivit negativt särbehandlade i pressen jämfört med de etablerade partierna.

Summa summarum så var det en ganska udda, men lärorik kväll och bara det att vi blev inbjudna tyder väl trots allt på att någonting har hänt, även om flertalet närvarande journalister tycktes överens om att man skall fortsätta att motarbeta Sd och fortsätta att ignorera massinvandringens baksidor.

Den mest träffande analysen under kvällen gjordes nog av den något tilltufsade chefredaktören för Landskronaposten, som i uppgiven ton sade ungefär följande:

”Förra valet valde vi att tysta ned dem, men de gick framåt iallafall. Den här gången valde vi att lyfta fram dem och försöka visa läsarna hur okunniga de är, men då gick de framåt ännu mer. Det spelar nog ingen roll vad vi gör…”

Det här inlägget postades i Äldre bloggposter från SD-Kuriren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

