Korset och skäran – Svenska kyrkan och vänsterextremismen (2009-09-03)

De kristna och de röda. Nu tar kyrkan itu med världsfrågorna.

Dagens marxister har blivit kristna. (…) I församlingen sitter två kvinnor bredvid varandra: en från Kommunistiska partiet, en från Folkekirken. Den senare är avgjort den vitalare av de två. Hon driver mötet framåt, kräver en bred manifestation, manar till en snabb budkavle om ett rättvist och radikalt klimatavtal.

I Sverige är det likadant. Tillsammans med Klimataktion – en dvärg i sammanhanget – har Svenska kyrkan initierat massmobilisering till Köpenhamn. Och jag tänker på flyktingmottagningen, Palestinafrågan, skulderna, biståndet … Therborn noterar att ”ett seismiskt skifte har ägt rum i delar av kristenheten”: de har blivit ”socialt progressiva”.

Ovanstående text där kyrkan i berömmande ordalag beskrivs som ”socialt progressiv” är ett utdrag ur en DN-artikel, skriven av Andreas Malm, syndikalist, våldsförespråkare och Hizbollahanhängare. För första gången någonsin är jag enig med en tes som Malm driver. Någonting mycket märkligt har hänt. Den svenska kyrkan har smält samman med den svenska vänstern. Till skillnad från Malm tror jag dock att det i första hand förhåller sig så att det är dagens kristna har blivit marxister och inte tvärtom.

Motsättningarna mellan vänstern och kyrkan har rötter som går tillbaka till den franska revolutionen och längre än så. Sedan Marx deklarerade att religionen är folkets opium och att ett avskaffande av religionen var ett nödvändigt steg för att förverkliga det marxistiska lyckoriket på jorden, så har vänstern och kyrkan befunnit sig i något som närmast skulle kunna liknas vid ett krigstillstånd.

Den svenska socialdemokratin betraktade länge kyrkan och de kristna med en blandning av öppen fientlighet och tyst ogillande. Den kyliga inställningen till kristna inom arbetarrörelsen var till exempel det som ledde fram till bildandet av Broderskapsrörelsen, där kristna socialdemokrater kunde samlas kring sin tro utan att behöva oroa sig för sneda blickar och förolämpningar från sekulariserade partikamrater.

I andra länder, där en mer radikal form av socialism har praktiserats, så har hatet mot kyrkan också tagit sig betydligt värre uttryck.

Efter Bolsjevikerna maktövertagande i Ryssland påbörjades en hetskampanj mot kyrkan som kom att vara i flera decennier. Flera hundratusen ryska präster fängslades och ca 95 000 tros ha avrättats.

Under det spanska inbördeskriget på 1930-talet kom mycket av den röda sidans hat att riktas mot just kyrkan. På flera orter var det första som hände efter att vänstern tagit kontroll över ett område att den lokala kyrkan eldades upp, prästen arkebuserades och nunnorna våldtogs och torterades. Totalt utplånades ca 20% av landets prästerskap.

För 100 år sedan var kyrkan och den svenska vänstern uttalade politiska motståndare och sannolikt fanns det inte en enda politisk sakfråga där de hade samma uppfattning. Idag är förhållandet det omvända. Kyrkan och vänstern är nära allierade och det är svårt att hitta en enda sakfråga där de har motsatta uppfattningar.

Det är inte något möte på mitten det handlar om. Vänstern har mig veterligen inte närmat sig kyrkans tidigare ståndpunkt i en enda fråga. Orsaken till närmandet är uteslutande att kyrkan har övergett sina tidigare ståndpunkter och istället anammat vänsterns världsåskådning.

Om jag skulle fråga folk på stan vilken rörelse det är som de senare åren har prioriterat nedanstående frågor, så hade många säkert svarat vänsterpartiet eller socialdemokraterna, och det hade på sätt och vis också varit rätt. Det är dock också de frågor och verksamheter som svenska kyrkan valt att sätta högt på sin dagordning.

– Hätsk kritik av USA:s militära intevention i Afghanistan och Irak. – ”Solidaritet” med tredje världen. – Radikala lösningar på klimatfrågan. – Kritik mot kapitalismen. – Kampanjer med krav på bojkotter av Israel. – Manifestationer mot så kallad ”främlingsfientlighet”. – Kampanjer för fri invandring och beskyddande av utlänningar som vistas i Sverige illegalt. – Manifestationer mot den såkallade ”heteronormativiteten” och för politiska krav framförda av diverse sexuella minoriteter.

Som syndikalisten Malm är inne på i sin artikel, så är det inte bara kyrkans agenda i en bredare mening, utan också kyrkans dagordning, som helt fusionerat med vänsterns.

När en radikal, uttalat antikristen, politisk rörelse lyckas med att, inte bara neutralisera, utan också omvända och göra en konservativ, tusenårig institution som kyrkan, till lydig medhjälpare, så säger det på allvar någonting om denna rörelses makt och inflytande i samhället.

Den första maj 2005 arrangerade Svenska kyrkan i Jönköping en egen förstamajmanifestation tillsammans med Syndikalisterna, Socialistiska partiet och Vänsterpartiet.

Den präst som enligt socialistiska partiets hemsida höll ”ett mycket uppskattat tal” vid manifestationen. Bemötte kritiken mot  kyrkans deltagande vid förstamaj tillsammans med extremvänstern, på följande sätt:

– Det är logiskt. Kyrkan och vänstern har en gemensam grund: rättvisa och solidaritet

Som vi skall se nedan är händelsen i Jönköping knappast unik och den är intressant på flera sätt

Kyrkan och extremvänstern

Att svenska kyrkan skulle delta i gemensamma manifestationer, nätverk och seminarier, och öppet samarbeta med antidemokratiska och våldsförhärligande nazist- och fascistgrupperingar är lyckligtvis i det närmaste otänkbart.

Märkligt nog gäller inte detsamma för extremistgrupperingar tillhörande den ideologi som de senaste hundra åren har förföljt, mördat och lemlästat hundratusentals kristna.

Som jag visat ovan har Svenska Kyrkan på många sätt reducerats till en politisk vänsterrörelse. Med detta följer att kyrkan precis som alla andra mer etablerade och förment demokratiska vänsterrörelser i Sverige har börjat visa sig oförmögen att hålla distansen till den antidemokratiska, våldsförespråkande och våldsverkande delen av den svenska vänstern.

Nedan följer ett axplock av exempel på det omfattande samarbete som Svenska kyrkan under 2000-talet haft med den antidemokratiska vänstern:

I oktober år 2000 talar representanter för svenska kyrkan tillsammans med företrädare för Ung vänster vid en demonstration i Malmö, arrangerad av Syndikalisterna. Parollen för manifestationen är: Mot högerextremism och översitteri! För solidaritet och social rättvisa!

År 2003 ansluter sig svenska kyrkan i Linköping till det lokala ”Fredsnätverket” där bland andra Attac, islamiska förbunden, Socialistiska partiet, Ung vänster och Ungsocialisterna, ingår. Bland organisationens programpunkter återfinns bland annat krav på att Sverige skall kalla hem sina ambassadörer från USA.

År 2004 arrangerar svenska kyrkan i Borås en gemensam demonstration mot USA:s militära intervention i Irak tillsammans med bland andra Revolutionär kommunistisk ungdom och Kommunistiska partiet marxist-leninisterna (revolutionärerna)

År 2005 ansluter sig Svenska Kyrkan i Östersund till ”Nätverket för global fred och demokrati” tillsammans med bland andra: Ung vänster, Kommunistiska partiet och Revolutionär kommunistisk ungdom

Samma år startar Svenska kyrkan det så kallade ”Påskuppropet” med krav på utfärdande av allmän ”amnesti” till alla utlänningar som vistas i Sverige illegalt. Till Påskuppropet tillåts även Rättvisepartiet socialisterna,  Socialistiska partiet,  Sveriges muslimska råd, Syndikalisterna och Ung Vänster, att ansluta sig.

År 2006 arrangerar Svenska kyrkans unga ett ”Fackeltåg mot rasism” tillsammans med Ung vänster i Uddevalla.

I september 2007 talar representanter från Svenska kyrkan i Uppsala tillsammans med talare från Kommunistiska partiet, Vänsterpartiet och Uppsalamuslimerna, vid en protestmanifestation mot att Tidningen UNT, publicerat en teckning föreställande den muslimska profeten Muhammed.

Samma år deltar svenska kyrkan i Stockholm Pride tillsammans med bland andra Antifascistisk Aktion.

2008 arrangerar Svenska kyrkan i Kungsbacka en föreläsning med tidningen Expo och en manifestation mot ”främlingsfientlighet”  tillsammans med Ung vänster.

I Maj 2009 deltar Svenska kyrkan i Göteborg i ”HBT-festivalen” tillsammans med bland andra Rättvisepartiet socialisterna. Föreningen HBT-festivalen, är enligt egen utsago: ”en ideell kulturförening som med konst och kultur skapar möjlighet att förändra samhällets heteronorm.”

Vid sidan av ovanstående har Svenska kyrkan över hela landet under en lång rad år deltagit i de sociala forum som arrangeras på ett antal svenska orter och som syftar till att skapa en enhetsfront inom den svenska vänstern, inklusive rena terrorgrupperingar som SUF.

Inte ens det faktum att det sociala forumet i Lund år 2004 bjöd in företrädare för den kommunistiska Nordkoreanska mördarregimen, fick svenska kyrkans representanter att avstå från deltagande.

Svenska kyrkan deltog även på det kravallkantade European social forum i Malmö förra året, där man gick i samma demonstrationståg som maskerade AFA-terrorister som bar på plakat innehållande en bild på ett knogjärn och texten ”Odla ditt politikerförakt!”

En artikel i Sydsvenskan följde några ESF-aktivister under en civil olydnadsaktion, där man gjorde livet surt för polisen. En av de ledande aktivisterna hette Annika Spalde och var diakon i just Svenska kyrkan.

Med tanke på ovanstående är det kanske inte så konstigt att ledande företrädare för den svenska kyrkan numera aktivt motarbetar kristna traditioner såsom äktenskapet och skolavslutningar i kyrkan.

Hjälp oss att rädda Fädernas kyrka från marxismen! Använd din rösträtt den 20 september!

Annonser
Det här inlägget postades i Äldre bloggposter från SD-Kuriren. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Korset och skäran – Svenska kyrkan och vänsterextremismen (2009-09-03)

  1. Ping: Identitetsdebatten: Slutet eller en ny början för fädernas kyrka? | Tankar & Tidssignaler – Mattias Karlsson (SD)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s